سیزدهم فروردین که می‌رسید همواره این گفته شوق‌آمیز و خوشایند در گوش‌ها جولان می‌داد:« گره بزن، یادت نره». اینک جولان ویروس کرونا نوای مفید اما سخت‌پذیر «ماسک بزن یادت نره» را بر جانمان می‌نشاند.
کد خبر: ۹۵۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 02 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: شهرها در رنگ بندی تحمیلی کرونا به قرمز، نارنجی و زرد و گاهی آبی تزیین و هریک یادآور هشدار و مراقبت شده اند.

اگر رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی برگ‌ها در فصل خزان، برخی شاعران را به وادی خیال می‌کشاند اما این رنگ‌ها با حضور سرکش کرونا، دو سال است که فصل سبز بهار را به هنگامه رنج کشانده اند.

رنگ های امید همچون سبز و نمادهای رستن مانند سبزه را وانهاده ایم تا قرمز، زرد و نارنجی را رنگ بندی زندگی کرونایی بپذیریم و چاره ای هم نیست.

آمارهایی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دوازدهمین روز بهار ۱۴۰۰ از مبتلایان به کرونا و درگذشگان از این ویروس در استان فارس داد، نمایه ای از وضع نگران کننده کل کشور در زمینه ویروس کرونا می تواند باشد.
مهرزاد لطفی از واژه های کم سابقه و بی سابقه برای توصیف یکه تازی ویروس کرونا یا به تعبیر پزشکان بیماری کووید ۱۹ در استان فارس یاد کرد.
او به استناد بستری شدن ۸۵۳ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های فارس، این آمار را طی یکصد روز گذشته در فارس بی سابقه خواند.
لطفی اعلام کرد: از دست دادن ۱۰ بیمار به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در استان فارس طی ۲۴ ساعت(۱۱ تا ۱۲ فروردین ۹۹)بار دیگر آمار جانباختگان از این ویروس را در استان دو رقمی کرد.
این درحالی است که به گفته این مقام بهداشتی رقم بستری ها در فارس سه رقمی است و ۱۳۳ بیمار کووید ۱۹ با وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU استان بستری هستند.
رقم بیمارستان های اختصاص یافته برای رسیدگی به بیماران کرونایی فارس نیز به سه رسید و بیمارستان شهید چمران هم به بیمارستان های علی اصغر(ع) و شهید فقیهی افزوده شد.
اگر شرایط حادتر شود، مقامات بهداشتی استان فارس در صدد هستند بیمارستان پشتیبان درمحلی خارج از بیمارستان های کنونی تجهیز و راه اندازی کنند ضمن اینکه به همه شهرستان های استان و به بیمارستان های قطب(مرجع)، هشدار داده شده است.
استان فارس ۳۶ شهرستان دارد که هیچ یک از این شهرستان ها به گفته مقامات بهداشتی استان، وضعیت عادی ندارند.
هم اکنون سه شهرستان داراب، زرین دشت و ارسنجان در وضعیت قرمز، شهرهای شیراز، مرودشت، سپیدان، کازرون، ممسنی و جهرم در وضعیت نارنجی و دیگر شهرها نیز در وضعیت زرد هستند.
بر همین اساس از مردم خواسته شده سیزدهم فروردین که براساس رسم دیرین روز پیوند با طبیعت بوده، از خانه خارج نشوند و به دور از مهمانی های خانوادگی این روز سپری شود.
یکه تازی کرونا موجب شده مدیران فارس، فرمان ایست و محدودیت برای تردد خودروها صادر و اعلام کنند که خروج خودروهای بومی از شیراز وسایر شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان و همچنین ورود خودروهای غیر بومی به شیراز و شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای متخلف با جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی روبرو خواهند شد.
چنین تصمیمی را جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا در گفت و گو با ایرنا بیان کرد.
عبدالرضا قاسم پور این را نیز گفت که بر همین اساس مبادی وروی و خروجی شیراز و سایر شهرستان‌های استان به ویژه سیزدهم فروردین با شدت بیشتری کنترل خواهد شد و با خودروهای متخلف برخورد می‌شود.
رنگ های پاییزی کرونا همچنین بر آیین نمازجمعه در فارس اثر گذاشت و به گفته مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس آیین نمازجمعه در شهرستان‌های قرمز و نارنجی و توابع آن‌ها، یعنی در ۲۲ شهر استان فارس از جمله شیراز، جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شود.
حجت الاسلام حسین ملک مکان براساس آخرین اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا بیان کرد: در سایر شهرستان‌ها و شهرهای دیگر با توابع آن‌ها یعنی ۵۴ شهر که در وضعیت زرد یا آبی هستند با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی نمازجمعه اقامه می‌شود.
سیزدهمین روز فروردین که سیزده بدر یا روز طبیعت نامیده می شود در سال ۱۴۰۰ برای دومین سال پیاپی با رنگ سبز و گره زدن سبزه گره نخورد تا همچنان امید به نابودی ویروس سرکش کرونا در دل ها سبز بماند.



برچسب ها: کرونا ، فارس ، 13 بدر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار